Meringues/Mayonnaise/Dear Mayo mit Mayo passing under strawberry jam stains, Omelette passing under dripping nail polish und I am my hair

sind sieben hinter Glas gerahmte Bilder. Alle Bilder sind feine Pigmentdrucke auf Baumwollpapier. Pigmentdrucke sind 'extra flach', das heißt die Farbe geht vollkommen ins Papier über, was die Flachheit der Bilder noch einmal unterstreicht.

Sätze fallen.

Was macht ein Bild zu einem Bild und eines führt zum anderen. Begehren?

____Man kann kein Omelette machen ohne Eier zu zerschlagen/aufzuschlagen.

Meringues/Mayonnaise/Dear Mayo sind vier unterschiedlich illustrierte Texte, die mit einem Rat bezüglich des Wetters und Backens von Meringues beginnen und via transkribierter YouTube Videos, wie man selbstgemachte Meringues oder Mayonnaise macht, technischen Notizen, einem Blogeintrag, wie man Eier trennt, einer Liste gelber Nagellacknamen und -nummern und einer Liste Mayonnaisemarken, mit einem Lied über die Beziehung zwischen Sprache und Tod, das Mayo Thompson adressiert, enden. (Lieber Mayo!)

Sätze wie And then what will be doors? fallen.

Wieder kommen Omelettes unter Türen durch. Mayo passing under strawberry jam stains und Omelette passing under dripping nail polish sind Teil der fortlaufenden Serie The Passing¹, bei der manchmal, wie bei Mayo passing under strawberry jam stains, auch Farbe durchkommt, durchs Glas dringt und buchstäblich aus dem Bild kommt. Wie die Titel nahelegen, sieht man auf Mayo passing under strawberry jam stains Mayo Thompson unter Erdbeermarmeladeflecken. Und Omelette passing under dripping nail polish zeigt eine Hand, die ein Omelette hält unter tropfenden Nagellacken, und die Nagellacke umgebend und in ihren Farben, einige Male den Satz „It's my hair and I can do what I want with it!“² in Times New Roman, Schriftgröße 11.

Sätze wie „It's my hair and I can do what I want with it!“ fallen.

I am my hair ist eine Unterhaltung zwischen unterschiedlichen Nagellackfarben von Essie. Marbs (ein opaker gelb-goldener Schimmer der Summer Holiday 2013 Lacquer Collection von Butter London; benannt nach Marbella im Mittelmeer, dem idealen Ort, um an seiner Bräune zu arbeiten.) versucht Lady Gagas? „I am my hair.“² summend, an verschiedenen Stellen durchs Glas zu dringen und ins Bild zu kommen.

Sätze wie „Hopefully we’ll end up against austere white backgrounds, with textual information in Times New Roman font.“ fallen.

_Ich hoffe das Wetter ist schön.

Lisa Holzer, Juni 2013


1The Passing ist eine Serie von Bildern, deren Ausgangspunkt Hommelettes (J. Lacan’s Begriff Hommelette meint sowohl "Omelette" als auch "kleiner femininer Mann". Immer wenn die Membrane des Eies brechen, woraus der Fötus, im Begriff ein Neugeborenes zu werden, hervorgeht, auch etwas ausfliegt, was mit einem Ei ebensogut herzustellen ist wie ein Mensch: die Homelette ...; Es ist das objet petit a (die Objektursache des Begehrens) in seiner pursten Form als Lebensinstinkt; das Organ der Libido; ein unendlich plastisches Objekt, das nicht nur unaufhörlich seine Form ändern, sondern sich sogar von einem Medium in ein anderes verwandeln kann; ..; ultra-flach, um unter Türen durchzukommen; ..), sind, die als ultra-flach, um unter Türen durchzukommen, beschrieben werden. Hommelettes als Omelettes. Über Omelettes, Türen. Und die Passing Under Arbeiten, Variationen/Bastards der Omelette(s) passing under doors Arbeiten. Über Hommelettes, Türen. Was wären Hommelettes? Und dann, was werden Türen?

2„It's my hair and I can do what I want with it!“ ist auch eines der vielen gesammelten Beobachtungen und Zitate, die in Tiqquns Grundbausteine einer Theorie des Jungen-Mädchens, 1999, vorkommen. (http://younggirl.jottit.com; http://mitpress.mit.edu/books/preliminary-materials-theory-young-girl; auf deutsch: https://www.merve.de/index.php/book/show/376).

Meringues/Mayonnaise/Dear Mayo with Mayo passing under strawberry jam stains, Omelette passing under dripping nail polish and I am my hair

are seven pictures, framed behind glass. All pictures are smooth pigment prints on cotton paper. Pigment prints are ‘extra flat’, that is, the colour totally passes over into the paper, what accentuates once more the flatness of the pictures.

Sentences fall.

What makes a picture a picture and one leads to another. Desire?

____You cannot make an omelette without breaking eggs.

Meringues/Mayonnaise/Dear Mayo are four differently illustrated texts that start with an advice concerning the weather and the baking of meringues, and via transcribed YouTube videos, how to do homemade meringues or mayonnaise, technical notes, a blog entry, how to separate eggs, a list of yellow nail polish names and numbers, and a list of mayonnaise brands, end with a song about the relation between language and death addressing Mayo Thompson. (Dear Mayo!)

Sentences like And then, what will be doors? fall.

Again omelettes are passing under doors. Mayo passing under strawberry jam stains and Omelette passing under dripping nail polish are part of the ongoing series The Passing¹, where sometimes, like on Mayo passing under strawberry jam stains, also colour passes, permeates the glass and literally comes out of the picture. As the titles suggest, on Mayo passing under strawberry jam stains you see Mayo Thompson under strawberry jam stains. And Omelette passing under dripping nail polish shows a hand holding an omelette under dripping nail polishes, and surrounding the nail polishes, and in their colours, several times the sentence „It's my hair and I can do what I want with it!“² in Times New Roman font 11 points high.

Sentences like „It's my hair and I can do what I want with it!“ fall.

I am my hair is a conversation between different nail polishes by Essie. Marbs (an opaque yellow-gold shimmer of the Summer Holiday 2013 Lacquer Collection by Butter London; named for Marbella on the Mediterranean, the ideal spot to work on your tan.) tries at different spots to permeate the glass and come into the picture, humming Lady Gaga?: „I am my hair.“

Sentences like „Hopefully we’ll end up against austere white backgrounds, with textual information in Times New Roman font.“ fall.

_I hope the weather is nice.

Lisa Holzer, June 2013


1The Passing is a series of pictures, whose initial point are hommelettes (J. Lacan’s notion of hommelette is both “omelette” and “little feminine man”. Whenever the membranes of the egg in which the foetus emerges on its way to becoming a new-born are broken, imagine for a moment that something flies off, and that one can do it with an egg as easily as with a man, namely the hommelette, ..; It is the objet petit a (the object cause of desire) in its purest form, as life instinct; the organ of the libido; an infinitely plastic object that cannot only incessantly change its form, but can even transpose itself from one to another medium; ..; ultra-flat for passing under doors; ..), which are described as ultra-flat, for passing under doors. Hommelettes as omelettes. About/Above omelettes, doors. And the Passing Under works, variations/bastards of the Omelette(s) passing under doors works. About/Above hommelettes, doors. What would be hommelettes? And then, what will be doors?

2„It's my hair and I can do what I want with it!“ is also one of the many collected observations and quotations appearing in Tiqqun's Preliminary Materials for a Theory of the Young-Girl, 1999 (http://younggirl.jottit.com; http://mitpress.mit.edu/books/preliminary-materials-theory-young-girl).